четверг, 30 апреля 2020 г.

ДИСЦИПЛІНА "ТЕХНОЛОГІЇ РОБОТИ СОЦІАЛЬНОГО ГУВЕРНЕРА" (541 ГР.)

Тема. Наукові засади складання соціальним гувернером режиму дня вихованця
План
1. Поняття про режим дня вихованця
2. Причини порушення режиму дня дитини в родині. Взаємодія соціального гувернера з батьками щодо погодження та дотримання режиму дня вихованців
3. Орієнтовний режим дня для дітей дошкільного віку (від 3 до 6 років).
4. Основні вимоги до складання режиму дня для учнів початкових класів
5. Взаємодія        соціального         гувернера   з        батьками    щодо організації  та дотримання режиму дня вихованця
 Поняття про режим дня вихованця. Розробка гувернером режиму дня молодшого школяра та прищеплення йому навичок щодо чіткого дотримання всіх режимних моментів складають важливу передумову ефективної реалізації медично-педагогічної роботи в домашньому середовищі.
Режим дня молодшого школяра – це точно встановлений порядок життя дитини, що ґрунтується на доцільному чергуванні розумових і фізичних навантажень з відпочинком, раціональним харчуванням і повноцінним сном дитини.
Сімейний гувернер, який у порівнянні з батьками, знаходиться з дітьми більш тривалий час, повинен бути зацікавленим у якісному вирішенні таких завдань:
- сумісно з батьками скласти такий режим дня дитини, який  враховує вікові й індивідуальні особливості вихованця; психолого-педагогічні та гігієнічні вимоги; змістовно-цінні сімейні традиції;
- навчити дитину свідомо виконувати режим дня;
- за необхідністю своєчасно коректувати окремі режимні моменти молодшого школяра (наприклад, зміна режиму дня вихованця у випадку його хвороби, приїзду гостей, святкування дня народження).
Вчені наголошують, що дотримання режиму дня сприяє правильному психофізіологічному розвитку дитини, привчає до дисципліни, формує адекватні уявлення про соціальні обов’язки людини.
Причини порушення режиму дня дитини в родині. Взаємодія соціального гувернера з батьками щодо погодження та дотримання режиму дня вихованців.
На жаль домашні вихователі повинні враховувати той факт, що в родинах можуть як чітко дотримуватися режиму дня, так і систематично порушувати його. Так наприклад, правило «Своєчасно підготуватися до сну – своєчасно прокинутися» є безперечним. Але його не так просто виконати гувернеру в тих сім’ях, де вихованці з ним практично не знайомі. Хоча саме діти більше інших мають потребу в чіткому дотриманні цього правила. Ще до входження гувернера в родину у багатьох дітей можуть бути «виховані» різні стійкі звички: наприклад, дивитися разом з дорослими вечірні телевізійні передачі. І ламати звички буде нелегко.
Досвід свідчить, що дуже часто чіткому виконанню тих або інших пунктів режиму дня перешкоджають дитяча повільність (наприклад, вихованці дуже довго одягаються, умиваються тощо), неорганізованість. В цьому випадку сімейний гувернер повинен використовувати змагання, творчі ігри. У родинах з однією дитиною в змаганні беруть участь дорослі. Як рекомендує дослідниця Л.В.Ковінько, проведенню такого змагання передує складання продуманого до дріб’язків частини дня. Так, цікавими на наш погляд є такі види змагань:
За кожне запізнення учасник домашнього змагання одержує штрафний бал. Перемагає той, у кого штрафних балів менше.
Можна використати ігрову «Подорож на Марс». Шлях від Землі до Марса на аркуші ватману розділити на кілька етапів, відзначених кружками.
Той,  хто  заробив  штрафний  бал,  пропускає  свій  хід.  Першим  до  Марса добереться самий організований і дисциплінований.
Час виконання кожного пункту режиму дня оцінюється за п’ятибальною системою. Наприклад, за затримання протягом 10 хвилин знімається 1 бал.
Для дуже повільних дітей, які ніяк не встигають зробити будь-які справи, можна запропонувати батькам придбати пісочні годинники. Час для таких вихованців буде «текти» наочно. Ці годинники можуть «прискорити» виконати зарядку або вдягання. При цьому можна оцінювати швидкі дії дітей за відповідною схемою: 5 хвилин — «відмінно», 8 хвилин – «добре» тощо. Годинники вихованці можуть зробити й самі під час художньо-творчих занять з гувернером. Слід зауважити, що режим дня дитини, обраний батьками на початковому етапі роботи гувернера, повинен бути розумно погоджений з аналогічними елементами режиму дорослих у родині й виконуватися ними без знижок на зайнятість і недостачу часу. Але, як підкреслює професор В.І.Захаров, внаслідок невірного ставлення дорослих до своїх батьківських ролей, саме вони часто порушують режимні моменти в житті дитини
У процесі складання режиму дня гувернеру слід уточнити всі його моменти з батьками. І якщо необхідно буде щось змінити у звичному розпорядку, то краще це робити поступово, а саме:
Спочатку молодшим школярам слід пояснити, чим викликана та або інша зміна (наприклад, «Ти скоро почнеш вчитися в 3 класі, будеш вивчати більше шкільних предметів і тобі слід буде підніматися дуже рано з хорошим настроєм).
Домагаючись виконання режиму, як гувернер, так і батьки повинні проявляти твердість і наполегливість (в той самий час не можна переступати межі, де твердість переходить у брутальність).
Як гувернер, так і батьки, привчаючи дитину до конкретного розпорядку дня, повинні керуватися такими правилами:
Скласти візуальний образ режиму дня та помістити його в дитячій кімнаті (це може бути готовий друкований лист, який слід заповнити; творчий виріб дитини («годинник», «сонечко», «карта» тощо); продумати місце, в якому буде розташований наочний образ режиму (біля робочого місця, в ігровому куточку тощо).
Підтримувати розумну дитячу ініціативу, яка вноситься для зміни режиму дня (наприклад, коли йдеться про бажання дитини відвідати художню галерею, кінотеатр; привітати бабусю у неї вдома тощо).
Вимагаючи від дитини виконання всіх режимних моментів, домашнім вихователям також слід намагатися не порушувати режим дня вихованця (наприклад гувернеру не можна запізнюватися на роботу, а бути прикладом пунктуальності); постійно пояснювати всі причини, за якими молодшим школярам не можна порушувати режим дня (наприклад у випадку, коли батько збирається у відрядження, а дитина наполягає, щоб її він теж взяв).
На початку роботи гувернеру слід обговорити з дитиною та батьками план дня, можливі його зміни, маршрут і час прогулянки тощо.
2.  Орієнтовний режим дня для дітей дошкільного віку (від 3 до 6 років).
Час режиму дня може варіюватися в інтервалі від30 хвилин до 1 години.
Пробудження, ранковий туалет 7.00-7.30
Ранкова гімнастика 7.30-8.30
Сніданок 8.30-9.30
Заняття з дитиною, дидактичні ігри 9.30-10.30
Прогулянка 10.30-12.30
Підготовка до обіду, обід 12.30-13.30
Денний сон або відпочинок з книгою 13.30-15.30
Полуденок 15.40-16.30
Ігри, прогулянки 16.00-18.30
Вечеря 18.30-19.30
Спокійні ігри 19.30-20.30
Гігієнічні процедури (готування до сну) 20.30-21.00
Сон (нічний) 21.00-7.00
Слід зауважити, що дітям віком від 3 до 6 років вдень треба спати або відпочивати. Але такий режимний момент має свою специфіку. Не можна класти дитину спати насильно, не слід також її лякати при цьому. Слід діяти за схемою:
Готувати дитину до сну – дати виспатися – дати прокинутися самій – якщо необхідно, то будити м’яким голосом і при цьому погладжуючи по обличчю (а не за допомогою крику).
Основні вимоги до складання режиму дня для учнів початкових класів.
При складанні режиму дня не можна не враховувати особливості рухового режиму дітей молодшого шкільного віку. Руховий режим вихованця складається з ранкової зарядки, рухливих ігор на шкільних перемінах, уроків фізичної культури, активного відпочинку на повітрі після обіду, занять у спортивних кружках і секціях, прогулянок перед сном, активного відпочинку у вихідні дні й канікули тощо.
Дослідження фізіологів і гігієністів показали, що рух є незамінною біологічною потребою дитини: малорухомий спосіб життя – це пряма причина неповноцінного фізичного й духовного розвитку дітей.
Ретельні дослідження, проведені фізіологами й гігієністами, дозволили обчислити кількість рухів, що є необхідні дітям молодшого шкільного віку для гармонійного розвитку всіх систем їх організму. М’язова активність - один із самих вагомих і точних показників фізичного благополуччя організму. Дослідження показали, що здорова, гармонійно розвинута дитина 6-7 років робить за день від 12 до 15 тис. рухів (умовних кроків). В окремі дні ця кількість може здійнятися до 35 тис., але це максимум. А наступні 3 роки шкільного життя кількість рухів зростає до 20тис. у добу. У перекладі на час в обох випадках це складає в середньому 3-3,5 ч. Якщо дитина, добова рухова активність якої 15 тис. рухів, за якимись причинами недобрала цю кількість, то наступного дня вона зможе наверстати упущене.
Режим дня в канікули не відрізняється від того, до якого дитина звикла протягом навчального року: вона повинна просипатися, засипати, обідати, вечеряти й снідати приблизно в ті ж самі години. У гарну погоду з вихованцями слід багато гуляти. У погану - можна сходити на екскурсію у музей, на виставку або в кінотеатр. Перед сном почитати книжку або подивитися телепередачу. Не потрібно звільняти дитину від домашніх обов’язків. Головне, щоб вона не звикла до думки про те, що відпочинок- це байдикування.
Взаємодія соціального гувернера з батьками щодо організації та дотримання режиму дня вихованця. Перед тим, як приступити до складання режиму дня дитини потрібно провести бесіду з батьками і дізнатися чи вважають вони його за потрібне. Якщо батьки проти режиму дня, треба привести аргументи, які покажуть навіщо потрібен та на скільки важливий режим дня для дитини та родини в цілому.
Режим дня сприяє нормальному розвитку дитини, зміцненню здоров'я, вихованню волі, привчає до дисципліни. Складають режим дня з урахуванням стану здоров'я, вікових анатомо-фізіологічних та індивідуальних особливостей дитини. Режим дня передбачає певну тривалість різних занять, сну, відпочинку, регулярне харчування, виконання правил особистої гігієни.
Привчати дитину до дотримання режиму необхідно з першого його життя: певний час сну і неспання, годування, прогулянок. Це не тільки полегшує догляд за дитиною, але й поступово з віком привчає його до порядку, охайності; 1,5 - 2 років діти переходять на одноразовий денний сон, в залежності від погоди прогулянки на свіжому повітрі займають 3 - 4 години.
Рекомендується щодня через 1 - 1,5 години після сніданку займатися фізичним вихованням дитини.
Дослідженнями фізіологів і гігієністів встановлено, що організм дитини має найвищу працездатністю в ранкові години. Тому в цей час з дітьми дошкільного віку слід проводити найбільш трудомісткі заняття - малювання, ліплення, робота з ножицями.
У другій половині дня час занять слід скоротити, а час відпочинку збільшити. Перебуванню на повітрі відводиться 4 години. У режим дня дошкільників обов'язково повинні входити ранкова зарядка, рухливі ігри, фізичні вправи, спрямовані на розвиток основних рухів - ходьба, біг, лазіння. Харчування дітей від 3 років мало, чим відрізняється від харчування дорослих. Необхідно достатню кількість вітамінів, білків, вуглеводів. Приймати їжу слід не раніше ніж через 30 хвилин після гри або прогулянки, а вечеряти за 1 - 1,5 години до сну.
Необхідно прищеплювати дитині гігієнічні навички; привчати самостійно вмиватися, чистити зуби тощо До 6 років дитина спить вдень один раз. Батьки повинні поступово готувати дитину до сну, заспокоїти його після гри, простежити за вечірнім туалетом.
Надходження до школи переломний момент у житті дитини. Перевищення допустимого рівня навчального навантаження, відсутність режиму навчальної роботи, повноцінного відпочинку, фізичної праці, достатньо рухової активності ведуть до виснаження нервової системи школяра, до перевтоми і ослаблення організму, до зниження його опірності різним інфекціям. Важливо навчити дитину правильно регламентувати час навчальної роботи вдома: чергувати види занять з різних предметів, робити перерву між заняттями в 10 - 15 хвилин, під час яких знижується напруга, відпочивають очі.
Починати приготування уроків слід з письмових робіт, а потім переходити до усних. Слід правильно організувати відпочинок школярів на повітрі. Прогулянки, ігри повинні тривати не менше 3 годин на день, причому половина цього часу падає на перерву між заняттями в школі і вдома. Для відновлення сил і працездатності організму дуже важливий нормальний сон. Дітям 7 - 10 років необхідно спати не менше 10 - 10,5 годин, підліткам - не менше 8 - 9 годин, інакше їх працездатність падає на 30%. Хронічне недосипання, як і розумова перевтома, є причиною дратівливості, грубості, неуважності. Слід уникати зайвих навантажень, які можуть порушити нормальний сон і шкідливо позначитися на стані дитини.
Велика увага в режимі дня школяра має бути приділено харчуванню. Правильно організований режим харчування (4 - 5 - кратний прийом їжі) має велике значення для його нормального фізичного і нервово - психічного розвитку. Вечеряти дитина повинна за 1 - 1,5 години до сну.
Щоранку дитина повинна робити зарядку, це повинно увійти у нього в звичку. Серйозної уваги вимагає від батьків організація вихідного дня і канікул школяра. Основні елементи режиму дня (сон, їжа, і т. д.) повинні залишатися такими ж, як і у звичайні дні, але при цьому максимум часу треба відвестиперебуванню на повітрі, участі в походах та екскурсіях, відвідуванню музеїв, театрів. У вихідні дні необхідно дати дитині виспатися.
Одним із головних правил та принципів при складанні режиму дня є те, що він має подобатися дитині та відповідати її віковим та фізичним особливостям, а також бути зручним для батьків. Режим дня не має ніщо порушувати, навіть завітавши до родини гості.
Режим дня - продуманий розпорядок дій на день, планування часу з метою його раціонального та максимально ефективного розподілу.
Розпорядок має велике значення для самодисципліни і організованості будь-якої людини, а також він важливий для багатьох інших моментів нашого життя. Приміром, режим дня грає не останню роль у побудові тренувальних програм, складанні дієт і організації правильного харчування в цілому, виборі найпродуктивніших годин нашого життя для роботи або творчості.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Питання до державного екзамену з дисципліни "Психологія соціальної роботи" Теоретичні. 1.       Висвітлити місце психол...