Тема 3. Соціальні служби та форми роботи з населенням в громадах зарубіжних країн
План
План
1. Типи соціальних служб у громаді.
2. Зміст та форми роботи громадських центрів (Community
Centers) в Америці, Канаді, Англії.
3. Реалізація різних форм соціокультурної
анімації в культурно-дозвіллєвих центрах.
4. Роль сімейних центрів в організації соціальної роботи
на рівні громади.
5. Характеристика інноваційних інституцій та
форм соціальної роботи в громаді в окремих європейських країнах.
Загострення соціальних проблем у Європі в XIX ст.
обумовило широке поширення суспільної благодійності, яка виражалася у наданні
допомоги нужденним людям волонтерами, а пізніше їх добровільними об’єднаннями.
Кульмінацією суспільної благодійності став рух сеттльмент-центрів, який виник в
Англії і пізніше поширився у США.
Його засновником вважають протестантського священника
Самуела Барнета, який у 1884 році відкрив у бідній частині Лондона благодійний
заклад Тойнбі-Хол, що став центром соціальної допомоги для місцевого населення.
Цей заклад існував за рахунок приватних пожертвувань. Тойнбі-Холл дав поштовх
до створення більше ніж 400 благодійних установ у англійських та американських
містах, які стали називати сеттльментами.
У переважній більшості з населенням в сеттельмент-центрах працювали
студенти, які оселялися в найбідніших кварталах Лондона, а пізніше в багатьох
міських районах по всій Великобританії, щоб на собі відчути всі незручності
бідності і проводити соціальну роботу на місцях. Вони були провідниками освіти,
різних видів культурної діяльності, помічниками місцевих жителів у вирішенні
радикальних соціальних проблем.
Протягом перших десятиліть працівники сеттльмеитів
перетворювали громади в політичну силу. Саме завдяки їх активній діяльності
були прийняті закони про дитячу працю, громадське здоров’я, дитячі садочки,
були започатковані служби тимчасових нянь, розбивка місцевих парків та
створення ігрових майданчиків для дітей, різноманітні гуртки для самоосвіти
дорослих. Програми діяльності сеттльмент-центрів були спрямовані на допомогу в
отриманні роботи, надання медичних послуг, організацію дозвілля та
впровадження різних форм неформальної освіти серед членів громади.
Отже, наведені факти свідчать про те, що саме в
сеттльментах зародилися окремі напрями та форми соціальної роботи на рівні громади,
а самі сеттльменти стали прабатьками багатьох сучасних інституцій, які успішно
функціонують у територіальних та етнічних громадах різних країн.
Одними з найпоширеніших серед них є громадські центри
(Соmmunity Сеnters), які активно діють в громадах США, Канади, Великобританії,
Німеччини, Швейцарії та інших європейських країн. Зміст та форми їх роботи
обумовлені потребами різних груп населення громади. Пріоритетними напрямами
діяльності в таких центрах є освітній, дозвіллєвий та оздоровчий. Зазвичай вони
орієнтовані на роботу з різними віковими групами.
Окрім громадських центрів традиційною соціальною інституцією
в громадах є також сімейні центри. Зазвичай, вони створюються на
муніципальному рівні з метою зміцнення стосунків між дорослими та дітьми,
налагодження між ними атмосфери взаєморозуміння та підтримки, розв’язання
конфліктів у родині. У цих центрах проводяться спеціальні тренінги та заняття
для батьків, організовуються різноманітні форми сімейного проведення дозвілля,
можуть надавати послуги психологи, психотерапевти, медичні працівники, юристи.
З метою надання
соціально-педагогічної допомоги підліткам у кризових ситуаціях, за ініціативи
громадськості спочатку у Відні, а пізніше в інших містах країни, були відкриті
інформаційні центри. Головна мета їх діяльності - допомогти молодим людям у
критичній ситуації та застерегти від небажаних вчинків. Тут практикуються
індивідуальні та групові форми роботи з молоддю, які проводять психологи,
соціальні працівники, юристи, представники місцевих поліцейських відділень.
На початку 80-х
років у деяких регіонах Великої Британії почали з’являтися Центри Розвитку
Громадського Виховання, які активно залучали до спільної діяльності не лише
формальні інституції, а й неформальні молодіжні організації.
Ще однією інституцією, яка дуже поширена в громадах зарубіжних
країн, є культурно-дозвіллєві центри (рекреаційні центри, центри дозвілля,
громадські кампуси, «сонячні центри»). Особливо активно діють такі центри в
містах Франції, де інтенсивно розвивається такий напрям соціальної роботи як
соціально-культурна анімація. Соціокультурна діяльність у цих центрах
спрямована на те, щоб стимулювати саморозвиток людей через оволодіння різними
видами творчості: ліплення, живопису, мистецтва пантоміми, театру, співу тощо.
Для проведення такої роботи у Франції готують спеціальних фахівців -
аніматорів, які активно співпрацюють з соціальними працівниками, активістами та
волонтерами в громаді.
Ще одним досить поширеним соціальним інститутом у
громадах є різноманітні клуби. Вони виникли на початку XX століття як клуби
мікрорайонів і особливого поширення набули у місцях з найбільш вираженим
характером соціальних конфліктів. Такі клуби мають низку загальних характерних
рис:
- виникають в однорідних кварталах міста, де міцні
традиції та зв’язки громади;
- мають на меті створення умов для самовираження
особистості;
- зміст і програми клубів мікрорайону визначаються самим
життям, вимогами щоденної реальності.
ПИТАННЯ ДЛЯ
САМОКОНТРОЛЮ
1. Які традиційні соціальні інститути
забезпечують соціальну роботу з населенням в громадах за кордоном?
2. Здійсніть
порівняльний аналіз змісту їх роботи.
3. Доберіть
свої приклади соціальної роботи у громаді в
зарубіжних країнах.
ЗАВДАННЯ ДЛЯ
САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ
1. Визначте види соціальних інститутів та форми роботи з
населенням у громадах зарубіжних країн. Наведіть приклади.
2. Підготуйте інформаційні повідомлення щодо особливостей
соціальної роботи в громадах зарубіжних країн. Визначте можливості
запровадження міжнародного досвіду в практику вітчизняної соціальної роботи в
громаді.
ТЕМИ РЕФЕРАТІВ
1. Виникнення і діяльність сеттльмент-центрів.
2. Діяльність громадських центрів в США, Великобританії,
Німеччині, Швейцарії.
3. Діяльність сімейних центрів у європейських країнах.
4. Діяльність Центрів Розвитку Громадського Виховання у
Великобританії.
5. Виникнення культурно-дозвіллєвих центрів у зарубіжних
країнах.
6. Робота молодіжних волонтерських шкіл у Данії.
7. Досвід соціальної роботи з молоддю у країнах ближнього
зарубіжжя.
ЛІТЕРАТУРА
1. Безпалько О.В. Соціальна робота в громаді: Навчальний
посібник. – К., 2005. – 176 с.
2. Громада як осередок соціальної роботи з
дітьми та сім’ями: Метод. матеріали для тренера / О.В. Безпалько та інші; Під
заг. ред. І.Д. Звєрєвої. – К.: Наук. світ, 2004. – 69 с.
3. Демидова Т.Е. Социальная работа: теория и
практика. – М.: Экон-Информ, 2003. – 246 с.
4. Ковчина І.М. Сучасні технології соціальної
роботи за рубежем. Навчально-методичний посібник / За заг. ред. А.Й.Капської.
– К.: Логос, 2001. – 96 с.
5. Поліщук В.А. Професійна підготовка фахівців
соціальної сфери: зарубіжний досвід. Посібник. – Тернопіль: Навчальна книга –
Богдан, 2003. – 184 с.
6. Семигіна Т.В. Робота в громаді: практика й
політика. – К.: Видавничий дім «КМ Академія», 2004. – 180 с.
7. Тюптя Л.Т.,
Іванова І.Б. Соціальна робота: теорія і практика: Навч. посіб. – К.: Знання,
2008. –574 с.
Комментариев нет:
Отправить комментарий