вторник, 7 апреля 2020 г.

Дисципліна "СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА РОБОТА В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ" (531 ГР.)

Практичне заняття № 7
Тема. Корекційно-розвивальна робота соціального педагога
Мета: систематизувати та поглибити знання студентів про корекційно-розвивальну роботу соціального педагога, основні етапи корекційно-розвивальної роботи, форми і методи корекційної роботи; формувати у студентів вміння застосовувати теоретичні знання на практиці; сприяти формуванню пізнавального інтересу у процесі вивчення дисципліни.

Методичні вказівки. Відповідно до Положення про психологічну службу системи освіти України корекційно-розвивальна робота є одним із основних видів діяльності практичного психолога та соціального педагога і полягає в здійсненні психолого-медико-педагогічних заходів з метою усунення відхилень у психофізичному, індивідуальному розвитку й поведінці учнів, схильності до залежностей та правопорушень, подолання різних форм девіантної поведінки, психологічного розвитку особистості, формування соціально-корисної життєвої перспективи.
Зміст корекційної роботи пов'язується з найбільш типовими труднощами дітей, серед яких можна виділити:
 1) невідповідність рівня психічного (розумового) розвитку дитини віковій нормі;
2) неготовність до шкільного навчання; невстигання; низка пізнавальна та навчальна мотивація;
3) негативні тенденції особистісного розвитку; комунікативні проблеми;
4) неорганізованість поведінки, низький рівень довільної регуляції;
5) емоційні порушення поведінки;
6) дезадаптація в дитячому садку, школі, сім'ї.
Відповідно до визначених ускладнень пропонуються такі шляхи корекції.
Корекція розумового розвитку:
       розвиток сенсорних здібностей;
       розвиток наочно-образного (наочно-дійового) мислення;
       розвиток функцій довільної уваги й пам'яті;
       розвиток мовлення;
       розвиток пізнавальної мотивації.
Корекція готовності дитини до систематичного навчання в школі:
       корекція «внутрішньої позиції» дитини;
       формування загальної успішності (позитивна мотивація, пізнавальні процеси, самоконтроль, самооцінка);
       корекція дрібної моторики та просторової орієнтації;
       корекція читання;
       корекція уявлень про кількість, розмір тощо.
Корекція поведінки:
Блок 1. Мотиваційний: невміння виділити, усвідомити та витримати мету дії.
Блок 2. Операційно-регуляторний: невміння планувати шляхи досягнення мети як за змістом, так і за часом; невміння контролювати дії й вносити корективи в ході їх виконання.
      Корекція особистісного розвитку
 1. Комунікативні проблеми:
1) в сім'ї: з батьками, родиною та поза сім'єю;
2) з однолітками, вихователями, учителями.
У першому випадку: роз’яснювальна корекційна робота з батьками й педагогами, спрямована на зміну виховних установок та стереотипів виховання; батьківський тренінг (підвищення психологічної батьківської компетентності); тренінг педагогічного спілкування (підвищення педагогічної компетентності); корекційні ігри психолога з дитиною (розвиток партнерських стосунків); організація ігор дитини з батьками (проба на спільну діяльність).
У другому випадку: колективні ігри (справедливий розподіл ролей та регуляція стосунків); ігрова корекція поведінки (від реагування та вихід агресивного заряду); статусна психотерапія (вікові переміщення дітей з неадекватною самооцінкою); соціальна терапія (зміна ставлення групи до дитини завдяки стійкій високій оцінці значимого дорослого).
2. Проблеми самооцінки, тривожності, завищеного емоційного напруження, пасивності, конформізму:
 – психогімнастика;
       арттерапія;
– психодрама та інші форми десенсибілізації.
3. Проблема дезадаптації дитини (комплексна):
– комунікативні проблеми;
       порушення емоційної регуляції;
       дезорганізація поведінки, затримки, порушення розумового розвитку; – порушення особистісної поведінки;
       неготовність до навчання.
Психокорекційна робота у випадках дезадаптації може мати як комплексний характер, так і симптоматичний, спрямований на певні напрямки розвитку поведінки та спілкування дитини. У підлітковому та юнацькому віці змістовна проблематика, яка потребує зусиль психолога, представлена таким чином: Ускладнення підліткового і юнацького віку: акцентуації характеру; емоційно-особистісні; психофізіологічний інфантилізм. Відповідно до проблематики визначається зміст психокорекції. Для підліткового віку більш прийнятними є групові форми корекційної роботи. У випадках вирішення емоційно особистісних проблем використовуються її індивідуальні форми.
                                Питання до обговорення:
1. Організація та проведення корекційно-відновлювальних, розвивальних занять.
2.     Психологічна корекція й психотерапія.
3.     Принципи корекційної діяльності.
4.     Зміст та методи корекційно-розвивальної роботи.
                         Творчі індивідуальні завдання:
1.Підібрати вправи-привітання для вступної частини розвивального заняття  на встановлення або підтвердження емоційно-позитивного контакту «соціальний педагог дитина», формування в дитини спрямованості на однолітка та інтересу до нього. 
2. Підібрати вправи для основної частини корекційно-розвивального заняття (мета заняття: «Зниження тривожності учнів», «Розвиток комунікативних та творчих здібностей учнів»)
3.   Підібрати ігри для зняття емоційного й фізичного напруження дітей, що використовуються у заключній частині корекційного заняття. 

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Питання до державного екзамену з дисципліни "Психологія соціальної роботи" Теоретичні. 1.       Висвітлити місце психол...