Дисципліна "СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА РОБОТА В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ" (531 ГР.)
Практичне
заняття № 7
Тема. Корекційно-розвивальна робота соціального педагога
Мета: систематизувати та поглибити знання
студентів про корекційно-розвивальну роботу соціального педагога, основні етапи
корекційно-розвивальної роботи, форми і методи корекційної роботи; формувати у студентів вміння
застосовувати теоретичні знання на практиці; сприяти формуванню пізнавального
інтересу у процесі вивчення дисципліни.
Методичні вказівки. Відповідно
до Положення про психологічну службу системи освіти України
корекційно-розвивальна робота є одним із основних видів діяльності практичного
психолога та соціального педагога і полягає в здійсненні
психолого-медико-педагогічних заходів з метою усунення відхилень у
психофізичному, індивідуальному розвитку й поведінці учнів, схильності до
залежностей та правопорушень, подолання різних форм девіантної поведінки,
психологічного розвитку особистості, формування соціально-корисної життєвої
перспективи.
Зміст корекційної роботи пов'язується з найбільш типовими труднощами дітей,
серед яких можна виділити:
1) невідповідність рівня психічного
(розумового) розвитку дитини віковій нормі;
2) неготовність до шкільного навчання; невстигання; низка пізнавальна та
навчальна мотивація;
3) негативні тенденції особистісного розвитку; комунікативні проблеми;
4) неорганізованість поведінки, низький рівень довільної регуляції;
5) емоційні порушення поведінки;
6) дезадаптація в дитячому садку, школі, сім'ї.
Відповідно до визначених ускладнень пропонуються такі шляхи корекції.
Корекція розумового розвитку:
–
розвиток сенсорних здібностей;
–
розвиток наочно-образного
(наочно-дійового) мислення;
–
розвиток функцій довільної уваги й
пам'яті;
–
розвиток мовлення;
–
розвиток пізнавальної мотивації.
Корекція готовності дитини до систематичного навчання в школі:
–
корекція «внутрішньої позиції» дитини;
–
формування загальної успішності
(позитивна мотивація, пізнавальні процеси, самоконтроль, самооцінка);
–
корекція дрібної моторики та просторової
орієнтації;
–
корекція читання;
–
корекція уявлень про кількість, розмір
тощо.
Корекція поведінки:
Блок 1. Мотиваційний: невміння виділити, усвідомити та витримати мету дії.
Блок 2. Операційно-регуляторний: невміння планувати шляхи досягнення мети
як за змістом, так і за часом; невміння контролювати дії й вносити корективи в
ході їх виконання.
Корекція
особистісного розвитку
1. Комунікативні
проблеми:
1) в сім'ї: з батьками, родиною та поза сім'єю;
2) з однолітками, вихователями, учителями.
У першому випадку: роз’яснювальна корекційна робота з
батьками й педагогами, спрямована на зміну виховних установок та стереотипів
виховання; батьківський тренінг (підвищення психологічної батьківської
компетентності); тренінг педагогічного спілкування (підвищення педагогічної
компетентності); корекційні ігри психолога з дитиною (розвиток партнерських
стосунків); організація ігор дитини з батьками (проба на спільну діяльність).
У другому випадку: колективні ігри (справедливий розподіл
ролей та регуляція стосунків); ігрова корекція поведінки (від реагування та
вихід агресивного заряду); статусна психотерапія (вікові переміщення дітей з
неадекватною самооцінкою); соціальна терапія (зміна ставлення групи до дитини
завдяки стійкій високій оцінці значимого дорослого).
2. Проблеми самооцінки, тривожності, завищеного емоційного напруження,
пасивності, конформізму:
– психогімнастика;
–
арттерапія;
– психодрама та інші форми десенсибілізації.
3. Проблема дезадаптації дитини (комплексна):
– комунікативні проблеми;
–
порушення емоційної регуляції;
–
дезорганізація поведінки, затримки,
порушення розумового розвитку; – порушення особистісної поведінки;
–
неготовність до навчання.
Психокорекційна робота у випадках дезадаптації може мати як комплексний
характер, так і симптоматичний, спрямований на певні напрямки розвитку
поведінки та спілкування дитини. У підлітковому та юнацькому віці змістовна
проблематика, яка потребує зусиль психолога, представлена таким чином:
Ускладнення підліткового і юнацького віку: акцентуації характеру;
емоційно-особистісні; психофізіологічний інфантилізм. Відповідно до
проблематики визначається зміст психокорекції. Для підліткового віку більш
прийнятними є групові форми корекційної роботи. У випадках вирішення емоційно
особистісних проблем використовуються її індивідуальні форми.
Питання
до обговорення:
1. Організація та проведення
корекційно-відновлювальних, розвивальних занять.
2.
Психологічна корекція й психотерапія.
3.
Принципи корекційної діяльності.
4.
Зміст та методи корекційно-розвивальної
роботи.
Творчі індивідуальні завдання:
1.Підібрати вправи-привітання для вступної частини розвивального заняття на встановлення або підтвердження емоційно-позитивного контакту
«соціальний педагог – дитина», формування в дитини спрямованості на
однолітка та інтересу до нього.
2. Підібрати вправи для основної частини
корекційно-розвивального заняття (мета заняття: «Зниження тривожності учнів», «Розвиток комунікативних та творчих
здібностей учнів»)
3. Підібрати ігри для зняття емоційного й
фізичного напруження дітей, що використовуються у заключній частині
корекційного заняття.
Комментариев нет:
Отправить комментарий