ДИСЦИПЛІНА "ТЕХНОЛОГІЇ РОБОТИ СОЦІАЛЬНОГО ГУВЕРНЕРА" (541 ГР.)
Практичне заняття
Тема. Технологія роботи соціального
гувернера з дітьми з особливими потребами
Мета: закріпити
знання студентів стосовно технології роботи соціального гувернера з дітьми з
особливими потребами; набути навичок соціального гувернера у роботи з дітьми з
обмеженими фізичними можливостями, усвідомити особливості комунікаційної
взаємодії з батьками дітей з особливими потребами.
Методичні
вказівки. Соціально-педагогічна допомога
сім’ї, яка виховує дитину з особливими потребами — це сімейно-центрована
практика, що спрямована на соціалізацію дитини. Основними концептуальними
принципами соціально-педагогічної роботи з такими
родинами є єдність дій сімей і соціальних інститутів у процесі соціалізації
дитини; активізація ролі батьків, їх навчання і включення в процес
соціально-педагогічної діяльності.
Організація соціально-педагогічної роботи з сім’єю, що виховує дитину з
відхиленнями в розвитку, передбачає кілька етапів.
На початковому етапі відбувається діагностика мікросоціуму і
виховного потенціалу родини. Цей етап роботи соціального гувернера можна
назвати діагностико-конструктивним, тому що він полягає в аналізі основних
проблем і проектуванні соціально-педагогічного процесу в сім’ї, доборі
специфічних засобів і методів реабілітації відповідно до загальних цілей
виховання. До того ж, має використовуватись комплексний підхід, що інтегрує два
напрямки у вивченні сім’ї: врахування характеристик сім’ї як групи і як
соціального інституту.
Для соціального гувернера можуть бути важливими такі структурні
характеристики сім’ї: наявність шлюбного партнерства (повна, формальна повна,
неповна сім’я); стадія життєвого циклу сім’ї (молода, зріла, похилого віку);
порядок вступу у шлюб (первинний, вторинний); кількість дітей (багатодітна,
малодітна сім’я). Серед функціональних характеристик сімей, які мають дітей з
особливими потребами, найбільш істотними для соціального педагога є такі:
·
матеріальний стан ( забезпечення) сім’ї;
·
психологічний клімат сім’ї;
·
загальна культура сім’ї;
·
реабілітаційна культура сім’ї;
·
реабілітаційна активність сім’ї;
·
ставлення до патології дитини .
Окрім структурних і функціональних характеристик, які відображають стан
сім’ї, що виховує дитину із функціональними обмеженнями, для
соціально-педагогічної діагностики важливими є також індивідуальні особливості
її членів. До них належать соціально-демографічні, фізіологічні, психологічні
особливості і звички дорослих членів сім’ї, а також характеристики дитини: вік,
рівень фізичного, психічного, мовленнєвого розвитку, інтереси, здібності,
освітній заклад, в якому вона навчається, успіхи у спілкуванні, наявність
поведінкових відхилень, патологічні звички, мовленнєві, психічні порушення.
Для визначення стану психологічного клімату сім’ї соціальний гувернер може
використати відкрите і приховане спостереження, тести-методики (опитувальники
різного типу), тести, що передбачають вивчення міжособистісних стосунків членів
сім’ї, а також результати обстеження, проведеного іншими спеціалістами, що дає
змогу зіставляти різні оцінки і робити об’єктивні та достовірні висновки.
Основна мета діяльності соціального гувернера на початковому етапі —
формування в батьків адекватних уявлень про структуру порушень психофізичного
розвитку дитини і про можливості її освіти та соціалізації. Для вирішення цього
завдання виконуються такі види діяльності:
·
індивідуальна співбесіда (інтерв’ювання) з кожним дорослим членом родини,
визначення члена родини, здатного здійснювати головну функцію при організації
реабілітаційного процесу;
·
участь члена родини — організатора реабілітаційного процесу в всіх видах
діагностичного обстеження, що проводиться на базі психолого-медико-педагогічної
консультації, психолого-педагогічного, медико-соціального центру чи в умовах
родини;
·
аналіз разом із усіма членами родини результатів обстеження, виявлення
основних проблем, специфічних особливостей дитини;
·
складання індивідуальної програми корекційно-педагогічної роботи з дитиною
в умовах родини.
Наступний етап роботи — організаційний. Він полягає в конструктивній
діяльності, включаючи різноманітні форми педагогічної анімації при організації
сімейно-побутової праці, освітніх заходів, дозвілля і передбачає проектування
корекційно-педагогічного процесу в умовах родини, добір засобів і методів
роботи, організацію педагогічного середовища в родині, конструювання системи
навчальної взаємодії дорослого і дитини. На цьому етапі вирішуються такі
завдання:
· навчання батьків специфічних способів і
прийомів роботи з дитиною на основі індивідуальної програми;
· активізація участі одного з членів родини як організатора реабілітації;
· добір дидактичного матеріалу для спеціальних занять, виготовлення наочних
приладів, пристосувань;
· відпрацьовування організаційних форм роботи, умов навчання;
· налагодження стилю сімейного спілкування.
На організаційному етапі проводяться спеціальні заняття, ігри,
відпрацьовуються різноманітні режимні моменти, побутова праця, дозвілля тощо.
Через усі види цих заходів проходять такі форми спільної з дитиною діяльності,
які згодом допоможуть сформувати основні навички й уміння, що розширюють
діапазон можливостей, доступних дітям різного віку. Це навички спілкування,
навички загальної і тонкої
моторики, навички сенсорного (почуттєвого) пізнання
світу, культурно-гігієнічні навички, навички самообслуговування, мовні і
соціальні навички.
Робота соціального гувернера на організаційному етапі включає добір
матеріалу, спільне з батьками вивчення методик тестування відповідно до
основних напрямів індивідуальної програми розвитку дитини, демонстрацію батькам
основних прийомів.
Найважливішою особливістю цього етапу є спільне планування різних сімейних
заходів відповідно до індивідуальної програми дитини і позначених в ній завдань
розвитку на визначений період. Після оцінювання і коригування досягнутого
здійснюється перехід до більш складних завдань, обговорюється роль батьків при
проведенні того чи іншого виду діяльності з урахуванням підвищення
самостійності й активності дитини.
Заключний етап соціально-педагогічної діяльності в умовах сім’ї —
комунікативний. Він припускає допомогу у встановленні оптимальних взаємин між
батьками, батьками і дітьми, іншими членами родини у сфері найближчого
оточення. Цей етап має вирішальне значення для нормалізації психологічного
клімату в родині, послаблення емоційної напруженості, реконструкції
батьківських позицій у процесі педагогічної діяльності. Він сприяє становленню
нових форм взаємодії з дитиною, що має відхилення в розвитку, засвоєнню
специфічних засобів спілкування. Робота фахівця в родині в цей період має
яскраво виражену корекційну і психотерапевтичну спрямованість. Адже саме родина
є головним джерелом формування всієї системи спілкування та розвитку соціально
значимих навичок у дитини, яка має відхилення в розвитку. Це пояснюється
високим ступенем залежності нетипової дитини від членів родини й особливою
роллю родини у формуванні соціальних стереотипів її поведінки.
Основними завданнями комунікативного етапу є:
·
розширення арсеналу засобів при здійсненні комунікативної діяльності
завдяки використанню специфічних способів спілкування (емпатії, жестової мови
тощо);
·
формування інноваційних форм взаємодії з дитиною (сеанси
емоційно-розвивальної предметно-ігрової взаємодії тощо);
·
формування виховних навичок.
У ході реалізації комунікативного етапу ефективне застосування таких
методів, як індивідуальні бесіди з дорослими членами родини, базовані на
емоційних контактах, спільному вирішенні проблемних ситуацій. У результаті
індивідуальної роботи з батьками необхідно виробити загальну позицію в
нормалізації сімейних відносин, визначити причини порушень батьківської
поведінки, знайти оптимальні шляхи виходу з проблемних ситуацій.
Питання до обговорення:
1.
Діти з
особливими потребами як актуальна проблема соціальної педагогіки.
2.
Проблеми
сімей, які виховують дітей з особливими портебами..
3.
Взаємодія
соціального гувернера з сім'єю, що виховує дитину з особливими потребами.
4.
Система
реабілітації дитини з особливими потребами.
5.
Функції, форми, методи та підходи до
діяльності соціального гувернера у роботі з сім'ями, що виховують дітей з
особливими потребами.
6.
Педагогічна
допомога родині (матері) у вихованні дитини з особливими потребами.
Творчі індивідуальні завдання:
1. Написати есе "Домашнє навчання та виховання дітей
з обмеженими
можливостями"..
2. Підготувати індивідуальну консультацію для батьків «Особлива
дитина».
Комментариев нет:
Отправить комментарий