Дисципліна "СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА РОБОТА В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ" (531 ГР.)
Тема. Діяльність соціального
педагога у закладах дошкільної освіти
План
1.Форми соціально – педагогічної роботи в ДНЗ.
2. Основні напрями соціальної роботи соціального педагога в ДНЗ.
3.Нормативні документи в роботі соціального педагога, документація соціального
педагога (на самостійне опрацювання)
Така спеціальність як "соціальний педагог" в Україні була
введена до переліку педагогічних спеціальностей лише у 2000 році.
Найбільшого поширення вона набула в таких закладах: загальноосвітні,
спеціальні, спеціалізовані школи, заклади освіти нового типу, спеціальні
навчально-виховні, центри соціальних служб для молоді тощо. З моменту
вступу в дію листа МОН України від 18.02.2011 р. № 1/9-114 «Про
застосування Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів» з
першого вересня 2011 р. посади соціальних педагогів повинні вводитись у
дошкільних навчальних закладах.
Соціальний педагог допомагає вихованцю пізнати навколишнє соціальне
середовище, піклується про формування моральних, загальнолюдських цінностей,
аналізує процес формування особистості, як соціальне явище, процес розвитку її
нахилів та здібностей. Він може сприяти адаптації дітей з особливими потребами
до умов дошкільного навчального закладу, створювати сприятливе
розвивальне навчально-ігрове середовище для цих дітей, забезпечувати умови для
проведення спільних занять із здоровими дітьми в ДНЗ, задовольняючи освітні
потреби всіх дошкільників, здійснювати соціально-педагогічний патронаж дітей
пільгових категорій, сприяти ефективному співробітництву педагогів, батьків та
фахівців різного профілю.
Таким чином, діяльність соціального педагога дошкільного навчального
закладу може здійснюватись за такими напрямами:
- педагогізація соціально-культурного середовища мікрорайону;
- здійснення соціально-педагогічного патронажу дітей мікрорайону, які не
відвідують дошкільний навчальний заклад;
- забезпечення соціально-педагогічного всеобучу батьків та інших членів
родини (дідусів та бабусь), опікунів, прийомних батьків, усіх, хто причетний до
виховання дітей;
- допомога родині у вихованні дітей відповідно до запитів батьків та
особливостей виховання в конкретній родині;
- організація змістовного дозвілля дошкільнят в ДНЗ та мікрорайоні;
- робота з попередження насильства в сім'ї над дітьми та робота з дітьми, які
зазнали насильства;
- робота з дітьми з особливими потребами та їхніми батьками, створення
сприятливого навчально-розвивального інклюзивного середовища;
- соціально-педагогічний патронаж дітей пільгових категорій (дітей-сиріт та
дітей позбавлених батьківського піклування, дітей із багатодітних,
малозабезпечених, неповних сімей);
супровід процесу адаптації дитини та батьків до дошкільного навчального
закладу;
- визначення психологічної готовності дітей до навчання в школі;
- посередницька роль у взаєминах дитини, родини з освітніми,
соціокультурними закладами мікрорайону;
У більшості випадків ця робота буде вестися із дітьми з "сімей
соціального ризику", для яких потрібні не тільки розширення соціального
досвіду, набуття життєвої компетентності, але й соціально-педагогічна корекція
та реабілітація.
Одними з пріоритетних напрямів у розвитку дошкільної освіти фахівці
вважають: введення в систему дошкільної освіти соціально-педагогічного
патронажу, що дасть змогу охопити дітей, які за станом здоров’я не можуть
відвідувати дитячий садок; забезпечити безоплатне утримання у садках дітей із
соціально незахищених сімей, підвищити рівень соціально-педагогічної
компетентності педагогічних працівників.
На думку дослідників, залучення соціального педагога дошкільного навчального
закладу до соціально-педагогічного патронажу допоможе охопити всіх дітей
мікрорайону міста, селища дошкільною освітою, сприятиме попередженню негативних
проявів насильства над дітьми, своєчасної нейтралізації несприятливих наслідків
руйнування сім'ї, організації різноманітних виховних заходів як у дошкільному
навчальному закладі, так і в мікрорайоні; дасть змогу контролювати кількість
дітей, що має прийти до перших класів місцевих шкіл і тих, хто фактично почав
навчання.
Форми роботи соціального педагога в сім’ї.
Соціально-педагогічний супровід
· вивчення соціально-психологічного стану вихованців; ·
створення соціального паспорту ДНЗ; · здійснення соціально-педагогічного
патронату; · соціальна адаптація дітей в ДНЗ; · створення бази
даних дітей-сиріт, з особливими потребами, важковиховуваних, сімей –
багатодітних, малозабезпечених, функціонально неспроможних; · дослідження
рівня психосоціальної зрілості дітей; · проведення розвивально-виховної
роботи з дітьми з метою розвитку успішного спілкування, запобігання
конфліктності та агресивності; · організація та проведення спільно з
психологічною службою заходів «16 днів проти насильства»; ·
соціально-педагогічне консультування сімей з метою підвищення рівня їх
педагогічної культури; · здійснення соціального захисту дітей шляхом
організації психолого-педагогічної та правової освіти батьків; ·
використання різних форм освітнього процесу для своєчасного виявлення,
підтримки та розвитку природних нахилів, здібностей, обдарованості дітей;
· надання педагогам та батькам кваліфікованої допомоги з питань розвитку,
виховання, навчання та соціальної адаптації дітей;
· проведення просвітницької роботи в ЗМІ, спрямованої на розуміння проблем
сімей, що виховують дітей з особливими потребами, виховання толерантного
ставлення до таких дітей; · взаємодія зі спеціалістами соціальних служб,
районного центру практичної психології та соціальної роботи, органами місцевого
самоврядування.
Робота соціального педагога в дошкільному навчальному закладі
Виділяються три провідні напрямки роботи соціального педагога в
дошкільному закладі:
1. Консультування адміністрації:- проведення
соціально-педагогічних досліджень в педагогічному дитячому та батьківському
колективах за допомогою основного діагностичного та практичному інструментарію;
- опитувальники: анкета і бланки інтерв’ю, бланки
соціально-педагогічних спостережень для вивчення соціально-педагогічних
процесів та явищ у колективі;
- участь у розв’язанні конфліктів між батьками та навчальним
закладом, батьками та дітьми, вихователями та батьками.
2. Проведення методичної роботи з педагогічними працівниками
закладу.
Ця робота передбачає проведення соціальним педагогом
навчальних занять з вихователем з метою навчання прийому соціометричного
контролю за оточенням в групах. Допомога в діагностиці соціально-емоційної
напруженості у дітей (відчужені, знехтувальні діти). Навчально-виховна робота
участь в роботі педрад, батьківських зборах на ін.
3. Співпраця та взаємозв’язок з різними державними
та не державними закладами(органами управління освіти, соціальними службами,
медичними установами, комісіями справами неповнолітніх).
4. Провідним напрямком роботи соціального педагога
є соціально-педагогічна реабілітація дітей та родин, які потребують
соціального захисту.
5. Для роботи с такими дітьми, які стоять на окремому обліку у
соціального-педагога розробляється індивідуальний план реабілітаційних
заходів та контролюється хід його реалізації.
6. Категорії сімей, що стоять на обліку:
- неповні сім'ї;
- багатодітні сім'ї
- сім'ї дітей з особливими потребами
- асоціальні (алкоголізм, наркоманія, проституція);
- сім'ї де є члени з жорстокою, агресивною поведінкою, з
психічно-сексуальним відхиленням тощо.
Робота соціального педагога с такими сім’ями поділяються на:
- соціальний супровід (бесіда з батьками, аналіз сімейних стосунків,
консультування, обстеження матеріально-побутових умов родин);
- профілактичні (налагоджування взаємостосунків між членами родини,
врегулювання конфліктів, профілактика насилля).
- просвітницька (консультації з метою розвитку компетентності та
зацікавленість життям своїх дітей). Сприяння дітям та батькам в отриманні
гарантованих їм пільг.
Соціальний педагог в дошкільному закладі повинен постійно вдосконалювати
модель соціальної роботи с різними родинами з використанням зусиль усіх учасників
навчально-виховного процесу.
Отже, основні питання введення посад соціальних педагогів в дошкільні
навчальні заклади полягають у розробці соціально-педагогічних підходів до
змісту та організації їхньої діяльності у цьому закладі з попередження насильства
в сім'ї та подолання наслідків різних видів насильства над дітьми; здійснення
соціально-педагогічного патронажу сільських сімей, які виховують дітей раннього
віку, підвищення рівня педагогічної культури батьків, їх відповідальності та
зацікавленості у вихованні дитини, сприяння охороні, збереженню та зміцненню
фізичного і психічного здоров'я малюків, навчання молодих батьків практичним
навичкам, допомога у створенні умов для фізичного, соціального, пізнавального,
естетичного розвитку дитини раннього віку; напрацювання змісту та форм роботи
соціального педагога в групах короткотривалого перебування та з дітьми, які
виховуються в домашніх умовах.
Комментариев нет:
Отправить комментарий