воскресенье, 12 апреля 2020 г.

Дисципліна "СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА РОБОТА В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ" (531 ГР.)

Практичне заняття № 9
Тема. Особливості соціально-педагогічного інспектування та  соціально-педагогічного супроводу сім’ї
Мета: сформувати у студентів чітке уявлення про алгоритм здійснення соціально-педагогічного супроводу та соціального інспектування сім’ї в закладах освіти, закріпити вміння та навички застосовувати технологію соціально-педагогічного супроводу в роботі з різними типами сімей; довести важливість здійснення соціально-педагогічного супроводу сімей з превентивною або профілактичною метою.
Методичні вказівки. Соціальне інспектування - це система заходів, спрямованих на виявлення, здійснення аналізу, нагляду за умовами життєдіяльності сімей, дітей та молоді, які перебувають у складних життєвих обставинах, моральним, фізичним і психічним станом дітей та молоді, оцінку їх потреб, контроль за дотриманням державних стандартів і нормативів у сфері соціальної роботи (Закон України "Про соціальну роботу з сім'ями, дітьми та молоддю" №2558-IIІ від 1 червня 2001 р.).
Метою соціального інспектування є облік, аналіз та  оцінка потреб сімей і дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, контроль за умовами життєдіяльності, моральним, психічним і фізичним станом дітей, забезпечення захисту їх прав, свобод і законних інтересів.
Соціальне інспектування передбачає заходи, спрямовані на:
– з'ясування факту наявності складних життєвих обставин;
– виявлення причин, що призвели до виникнення складних життєвих обставин, які особи не можуть подолати самостійно;
– оцінку потреб та визначення необхідності у здійсненні соціального обслуговування осіб;
– з'ясування можливості та здатності осіб до самостійної життєдіяльності;
– у випадку реальної загрози життю і здоров'ю осіб, які не можуть захистити себе від насильства або жорстокого поводження, вжиття негайних заходів для їх усунення;
– забезпечення прав осіб на отримання своєчасної допомоги;
– контроль за дотриманням державних стандартів і нормативів у сфері соціальної роботи.
Соціально-педагогічний супровід є спільний рух (взаємодія) соціального педагога (супроводжуючого, суб'єкта супроводу) і вихованця, його батьків (супроводжуваного, об'єкта супроводу), на основі прогнозування перспектив поведінки і самовияву об'єкта в ситуації розвитку, спрямоване на створення умов і забезпечення йому (їм) найбільш доцільною допомоги (підтримки), стимулювання осмислення істоти в процесі виникнення (вирішення цієї) проблеми (труднощі) в спілкуванні, успішному просуванні в навчанні, життєвому і професійному самовизначенні (догляді, розвитку і вихованні дитини), пошук способу її подолання, а також спонукання до самостійності і активності в цьому.
Основа соціально-педагогічного супроводу - це сприяння тому, щоб людина у виниклій (виникає) проблемної для нього ситуації міг осмислювати її істота, визначав способи доцільного подолання та реалізовував себе в ній, забезпечуючи самореалізацію.
Одним з найбільш важливих засобів реалізації соціально-педагогічного супроводу людини виступає підтримка його в проблемній ситуації.
Соціально-педагогічна підтримка - діяльність соціального педагога з надання превентивної та оперативної допомоги дітям (підліткам, сім'ям) у вирішенні їх соціально-педагогічних проблем в середовищі життєдіяльності, спрямована на створення умов та забезпечення найбільш доцільною підтримки дитині (сім'ї, батькам), стимулювання осмислення істоти виникає (що виникла) проблеми (труднощі), способу її подолання, а також спонукання до самостійності і активності в цьому.
Соціально-педагогічний супровід та підтримка людини існує у всіх сферах суспільного життя: освіті та вихованні, охороні здоров'я та культурі, соціальний захист і громадської діяльності різних установ та організацій. Вони, зокрема, виникають в ситуаціях взаємин, управління, збереження сприятливого середовища в сім'ї, виховному, навчальному, трудовому колективі, забезпечення успішності соціалізації, де потрібна кваліфікована участь фахівця, здатного сприяти доцільному прояву суб'єкта соціально-педагогічної діяльності в конкретній ситуації. Разом з тим специфіка соціально-педагогічного супроводу, підтримки полягає в тому, що вони виникають там і тоді, де і коли людина стикається з соціумом, стикається з проблемами, що виникають в процесі взаємодії з соціальним середовищем його проживання. В цьому випадку і виникає потреба людини саме в соціально-педагогічному супроводі і підтримці його життєдіяльності.
Питання до обговорення:
1.     Особливості соціально-педагогічного інспектування сім’ї
2.     Об’єкти соціального інспектування.
3.     Методи соціального інспектування (діагностичне й оцінююче інтерв’ю, бесіда, спостереження, експертна оцінка, самоаналіз).
4.     Етапи соціального-педагогічного інспектування
5.     Особливості соціально-педагогічного супроводу сім’ї
6.     Основні елементи соціально-педагогічного супроводу
7.     Соціально-педагогічна підтримка сім’ї
Творчі індивідуальні завдання:
1. Здійснити аналіз нормативних документів та виписати обов’язки соціального педагога по роботі з сім’ями.
2. Охарактеризувати навички, які потрібні соціальним педагогам для роботи з сім’ями.
3. Виконати вправу «Увійти не постукавши» Уявіть, що ви прийшли провідати сім’ю, підходите до дверей…Двері ледве відкриті. Що ж робити далі? Запишіть можливі ваші дії в даній ситуації.
3. Описати непередбачену ситуацію, яка може статися під час візиту соціального педагога в сім’ю (з власного досвіду або інших джерел). Шляхи виходу з ситуації. Як можна запобігти негативним наслідкам?
4. Робота в парах. Обмінятися ситуацією з одногрупником та розробити поради соціальному працівнику, який потрапив в напружену ситуацію (для самоперевірки пропонуємо використати матеріал «Що робити в непередбачуваних ситуаціях»). Обговорити свій варіант виходу з ситуації з «автором». Порівняйте різні шляхи.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Питання до державного екзамену з дисципліни "Психологія соціальної роботи" Теоретичні. 1.       Висвітлити місце психол...