Дисципліна "СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА РОБОТА В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ" (531 ГР.)
Практичне
заняття № 9
Тема.
Особливості соціально-педагогічного інспектування та соціально-педагогічного супроводу сім’ї
Мета: сформувати у
студентів чітке уявлення про алгоритм здійснення соціально-педагогічного супроводу
та соціального інспектування сім’ї в закладах освіти, закріпити вміння та
навички застосовувати технологію соціально-педагогічного супроводу в роботі з
різними типами сімей; довести важливість здійснення соціально-педагогічного
супроводу сімей з превентивною або профілактичною метою.
Методичні вказівки. Соціальне
інспектування - це
система заходів, спрямованих на виявлення, здійснення аналізу, нагляду за
умовами життєдіяльності сімей, дітей та молоді, які перебувають у складних
життєвих обставинах, моральним, фізичним і психічним станом дітей та молоді,
оцінку їх потреб, контроль за дотриманням державних стандартів і нормативів у
сфері соціальної роботи (Закон України "Про соціальну роботу з сім'ями,
дітьми та молоддю" №2558-IIІ від 1 червня 2001 р.).
Метою соціального інспектування є облік, аналіз та оцінка потреб
сімей і дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, контроль за
умовами життєдіяльності, моральним, психічним і фізичним станом дітей,
забезпечення захисту їх прав, свобод і законних інтересів.
Соціальне інспектування
передбачає заходи, спрямовані на:
– з'ясування факту
наявності складних життєвих обставин;
– виявлення причин, що
призвели до виникнення складних життєвих обставин, які особи не можуть подолати
самостійно;
– оцінку потреб та
визначення необхідності у здійсненні соціального обслуговування осіб;
– з'ясування можливості
та здатності осіб до самостійної життєдіяльності;
– у випадку реальної
загрози життю і здоров'ю осіб, які не можуть захистити себе від насильства або
жорстокого поводження, вжиття негайних заходів для їх усунення;
– забезпечення прав осіб
на отримання своєчасної допомоги;
– контроль за дотриманням
державних стандартів і нормативів у сфері соціальної роботи.
Соціально-педагогічний супровід є спільний рух (взаємодія) соціального
педагога (супроводжуючого, суб'єкта супроводу) і вихованця, його батьків
(супроводжуваного, об'єкта супроводу), на основі прогнозування перспектив
поведінки і самовияву об'єкта в ситуації розвитку, спрямоване на створення умов
і забезпечення йому (їм) найбільш доцільною допомоги (підтримки), стимулювання
осмислення істоти в процесі виникнення (вирішення цієї) проблеми (труднощі) в
спілкуванні, успішному просуванні в навчанні, життєвому і професійному
самовизначенні (догляді, розвитку і вихованні дитини), пошук способу її подолання,
а також спонукання до самостійності і активності в цьому.
Основа соціально-педагогічного супроводу - це сприяння тому, щоб людина у
виниклій (виникає) проблемної для нього ситуації міг осмислювати її істота,
визначав способи доцільного подолання та реалізовував себе в ній, забезпечуючи
самореалізацію.
Одним з найбільш важливих засобів реалізації соціально-педагогічного
супроводу людини виступає підтримка його в проблемній ситуації.
Соціально-педагогічна
підтримка - діяльність соціального педагога з надання превентивної та
оперативної допомоги дітям (підліткам, сім'ям) у вирішенні їх
соціально-педагогічних проблем в середовищі життєдіяльності, спрямована на
створення умов та забезпечення найбільш доцільною підтримки дитині (сім'ї,
батькам), стимулювання осмислення істоти виникає (що виникла) проблеми
(труднощі), способу її подолання, а також спонукання до самостійності і
активності в цьому.
Соціально-педагогічний
супровід та підтримка людини існує у всіх сферах суспільного життя: освіті та
вихованні, охороні здоров'я та культурі, соціальний захист і громадської
діяльності різних установ та організацій. Вони, зокрема, виникають в ситуаціях
взаємин, управління, збереження сприятливого середовища в сім'ї, виховному,
навчальному, трудовому колективі, забезпечення успішності соціалізації, де
потрібна кваліфікована участь фахівця, здатного сприяти доцільному прояву
суб'єкта соціально-педагогічної діяльності в конкретній ситуації. Разом з тим специфіка
соціально-педагогічного супроводу, підтримки полягає в тому, що вони виникають
там і тоді, де і коли людина стикається з соціумом, стикається з проблемами, що
виникають в процесі взаємодії з соціальним середовищем його проживання. В цьому
випадку і виникає потреба людини саме в соціально-педагогічному супроводі і
підтримці його життєдіяльності.
Питання до обговорення:
1.
Особливості соціально-педагогічного
інспектування сім’ї
2.
Об’єкти соціального інспектування.
3.
Методи соціального інспектування
(діагностичне й оцінююче інтерв’ю, бесіда, спостереження, експертна оцінка,
самоаналіз).
4.
Етапи
соціального-педагогічного інспектування
5.
Особливості соціально-педагогічного
супроводу сім’ї
6.
Основні елементи соціально-педагогічного супроводу
7.
Соціально-педагогічна
підтримка сім’ї
Творчі індивідуальні завдання:
1. Здійснити
аналіз нормативних документів та виписати обов’язки соціального педагога по
роботі з сім’ями.
2. Охарактеризувати навички, які потрібні соціальним педагогам для роботи з
сім’ями.
3. Виконати вправу «Увійти не постукавши» Уявіть, що ви прийшли провідати
сім’ю, підходите до дверей…Двері ледве відкриті. Що ж робити далі? Запишіть
можливі ваші дії в даній ситуації.
3. Описати непередбачену ситуацію, яка може статися під час візиту
соціального педагога в сім’ю (з власного досвіду або інших джерел). Шляхи
виходу з ситуації. Як можна запобігти негативним наслідкам?
4. Робота в парах. Обмінятися ситуацією з одногрупником та розробити поради
соціальному працівнику, який потрапив в напружену ситуацію (для самоперевірки
пропонуємо використати матеріал «Що робити в непередбачуваних ситуаціях»).
Обговорити свій варіант виходу з ситуації з «автором». Порівняйте різні шляхи.
Комментариев нет:
Отправить комментарий