Дисципліна "Соціальна робота в територіальній громаді" (541 гр.)
Тема. Функції і стратегії
діяльності соціальних працівників у громаді
План
1. Завдання та навички соціальних
працівників у громаді.
2. Ролі соціальних працівників у громаді
та методи роботи з громадою.
3. Стратегії і тактики діяльності.
4. Особливості застосування тактик:
співпраці, кампанії та протистояння.
Попри існування різноманітних
теоретичних моделей роботи в громаді, усі працівники,
які займаються цим видом діяльності, повинні володіти певним набором знань, навичок та методів роботи. Зазвичай
завдання соціальних працівників у громаді полягає в такому:
- налагодження та підтримка контактів з індивідами, групами та організаціями;
- розвиток профілю спільноти, оцінка ресурсів та потреб спільноти;
- розробка
стратегічного аналізу та планування
цілей, завдань і пріоритетів;
- підтримка створення груп;
- підтримка роботи та ефективного
розвитку груп;
- продуктивна
робота з конфліктами всередині та поміж групами й організаціями;
- співробітництво
й ведення переговорів з іншими установами,
закладами та фахівцями;
- ефективне втручання у розробку й
проведення політики, у тому числі
налагодження контактів з місцевими політиками;
- усний та
письмовий зв’язок з індивідами,
групами й організаціями;
- робота з конкретними людьми, включаючи
консультування;
- керування ресурсами, включаючи штатний розпис та бюджет;
- підтримка груп та організацій в
отриманні ресурсів, наприклад через заявки на грант;
- контроль та оцінка прогресу, а
також найефективнішого використання ресурсів;
- відрахування з груп та/або забезпечення ефективного
припинення діяльності груп;
- розробка, контроль та оцінка стратегій рівних можливостей.
Головні завдання соціального працівника полягають у:
розвитку надомних, денних послуг та служб тимчасового догляду, які уможливлять проживання людей у
власних домівках, коли це доречно; підтримці доглядальників; координації
послуг за місцем проживання; забезпеченні раціонального використання коштів
тих, хто оплачує послуги у громаді.
З огляду на перелічені завдання та методологічні підходи
можна умовно поділити знання та навички, необхідні соціальному працівникові
для роботи в громаді, на три сфери:
- знання
поведінки людей та теорії, зокрема теорії соціальної організації та
міжособистісної взаємодії – теорії комунікації, організаційні теорії,
політичний процес, групова динаміка;
- практичні
методи: техніки втручання - комунікація, інтерв’ювання,
фасилітація (допомога у спілкуванні) роботи
групи, посередництво й переговори, планування та оцінювання;
- технічні
навички: збирання, перевірка та аналіз даних за допомогою комп’ютерних програм,
ведення комп’ютерних
баз даних, підготовка інформаційних матеріалів за допомогою комп’ютера,
користування Інтернетом та веб-дизайн.
Оскільки робота
в громаді передбачає залучення до неї членів
громади, то її працівники мають володіти лідерськими якостями.
Ролі соціальних працівників
у громаді обумовлені змістом діяльності у рамках певної моделі.
Наприклад, у трьох моделях, запропонованих Д. Ротманом,
працівникам відведено виконання досить різнопланових ролей – від учителя до
агітатора.
У моделі місцевого розвитку населеного
пункту працівнику громади відведено роль посередника у процесі змін та
організатора невеликих груп, орієнтованих на розв’язання конкретного завдання.
У моделі соціального планування
працівники в громаді відіграють здебільшого технічну роль «експерта». У такій
ролі вони виступають як агенти змін, не тільки збираючи та аналізуючи дані, а й
маневруючи між різними установами та органами влади.
У моделі соціальної дії працівники в
громаді відіграють роль організаторів груп людей, котрі зазнають дискримінації.
Це передбачає створення та скерування масових організацій і рухів, тобто
мобілізацію мас, а також вплив на політичний процес.
А. Гілхріст визначає ролі
працівника в громаді залежно від ключових функцій, які їм доводиться
виконувати. Вона виділяє, такі ключові ролі:
-
організатор;
-
захисник прав;
-
розхитувач устрою;
-
вчитель соціальних умінь;
-
порадник.
Соціальні працівники в громаді можуть
виконувати й інші ролі, наприклад, бути медіатором (посередником),
фасилітатором, агентом з питань соціальних змін, менеджером, експертом,
лідером, секретарем групи тощо.
Робота в громаді, хоча й має ті ж
складові, що й індивідуальна соціальна робота — визначення проблеми, складання
плану втручання, втручання та його оцінювання, проте грунтується на інших
методах та підходах.
Загалом, у літературі із соціальної
роботи тактики роботи в громаді поділяють на три групи: співпраця, проведення кампаній, боротьба. Однак деякі автори
розуміють під «кампанією» також і тактики боротьби й конфронтації або всю
діяльність, у рамках виділеної Д. Ротманом моделі соціальної дії. Інколи
вирізняють тактики, орієнтовані на консенсус, орієнтовані на змагання,
орієнтовані на конфлікт.
Власне, поняття тактик характеризують зв’язки між тими,
хто прагне діяти задля змін у громаді (одна система), й тими, на кого
спрямовані такі дії, на кого чинять тиск (інша система). Вибір тактики
втручання залежить від ситуації у громаді.
Тактика співпраці ґрунтується на
досягненні консенсусу як усередині громади (між усіма її прошарками і
групами), так і з зовнішніми сильними та владними структурами (політичними,
адміністративними, фінансовими тощо). Це потребує встановлення у громаді таких внутрішніх
взаємин та зовнішніх зв’язків, які ґрунтуються на домовленостях, а не
на конфлікті.
Кампанія означає
групові зусилля щодо переконання системи, на яку спрямовані зміни, у
необхідності цих змін та виділення потрібних ресурсів.
Брак консенсусу перешкоджає
застосуванню тактики співпраці, однак не виявляє очевидної незгоди. Запорукою
успіху кампанії є обрання яскравого, емоційно забарвленого символу (логотипа,
малюнка, пісні, особи тощо), а також гасла кампанії, зрозумілого для широкого
кола людей.
До широкого поняття кампанії віднесено
такі вужчі тактики, як навчання, переконання й лобіювання та звернення до
засобів масової інформації.
Для виконання своїх завдань та функцій
працівникам у громаді потрібні як знання поведінки людей та організацій, так і вміння застосовувати техніки втручання (комунікацію, інтерв’ювання,
фасилітацію роботи групи, посередництво й переговори, планування та оцінювання,
а також «технічні» навички,
спрямовані на збирання, аналіз та поширення інформації.
ПИТАННЯ
ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ
1. Визначити навички, що необхідні соціальному працівникові, для
виконання своїх завдань щодо роботи в громаді.
2. Сформулювати головні завдання,
що стоять перед соціальним працівником у роботі в громаді.
3. Проаналізувати методологічні підходи,
які використовують соціальні працівники у роботі в громаді.
4. Розкрити стратегії і тактики діяльності
соціальних працівників у роботі в громаді.
ЗАВДАННЯ ДЛЯ
САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ
1. Скласти таблицю
знань та навичок, необхідних соціальному працівникові для роботи у громаді,
поділивши їх на три сфери, а саме:
-
знання поведінки людей та теорії;
-
практичні методи;
-
технічні навички.
2. Дати характеристику навичкам, які орієнтовані на завдання і ті,
які орієнтовані на взаємодію (в конспекті).
3. Які ролі доводиться виконувати соціальним працівникам у
громаді? Чим вони обумовлені?(в конспекті)
4. Скласти таблицю «Стратегії
і тактики діяльності соціальних працівників у різних моделях роботи в
громаді».
ЛІТЕРАТУРА
1. Безпалько О.В. Соціальна робота в громаді:
Навчальний посібник. – К., 2005. –
176 с.
2. Демидова Т.Е. Социальная работа: теория и практика. – М.:
Экон-Информ, 2003. – 246 с.
3. Семигіна Т.В. Робота в громаді:
практика й політика. – К.: Видавничий дім «КМ Академія», 2004. – 180 с.
4. Социальная работа: Вопросы и ответы / Под ред. А. М. Панова,
Е. И. Холостовой. – М.: Институт социальной работы, 1996. – С. 217.
5. Тюптя Л.Т., Іванова І.Б. Соціальна
робота: теорія і практика: Навч. посіб. – К.: Знання, 2008. –574 с.
Комментариев нет:
Отправить комментарий