Дисципліна "СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА РОБОТА В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ" (531 ГР.)
ТЕМА. Специфіка
соціально-педагогічної роботи в інтернатному закладі. Діти-сиротита діти,
позбавлені батьківського піклування
План
1. Напрями діяльності та функції
соціального педагога у роботі з дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими
батьківського піклування.
2. Соціально-педагогічні технології у
роботі соціального педагога з дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими
батьківського піклування.
Основними напрямами діяльності соціального педагога у контексті роботи з
дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківського піклування, є
соціально-педагогічне дослідження, захист прав дитини, забезпечення
соціально-педагогічної підтримки, консультування, соціально-педагогічна профілактика,
корекція, реабілітація. Соціальний педагог має сприяти створенню педагогічно
орієнтованого середовища для оптимального розвитку дитини .
У роботі з дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківського
піклування, соціальний педагог має виконувати такі функції.
Охоронно-захисна. Спрямована на реалізацію соціально-правового захисту
дітей; відстоювання прав та інтересів дітей на основі державних та міждержавних
документів для забезпечення неповнолітнім і молоді гарантованих їм прав та умов
життєдіяльності; передбачає використання певного арсеналу правових норм для
захисту прав та інтересів особистості, сприяння застосуванню заходів
державного примусу й реалізації юридичної відповідальності до осіб, які
допускають прямі чи опосередковані протиправні впливи на підопічних соціального
педагога.
Підготовка майбутніх соціальних педагогів до реалізації охоронно-захисної
функції сприяє виконанню ними однієї з головних ролей – захисника прав та
інтересів дітей, яка передбачає використання всього арсеналу правових норм для
захисту прав та інтересів дітей, у тому числі реалізації юридичної
відповідальності щодо осіб, які вдаються до прямих чи опосередкованих
протиправних дій щодо дитини; формуванню соціальної активності,
відповідальності за власні дії, долю дітей-сиріт та дітей, позбавлених
батьківського піклування, яким надається допомога; розумінню правових засад
професійної діяльності.
Організаційно-посередницька. Забезпечує налагодження взаємодії соціального
педагога з дитиною, її родичами, державними й недержавними організаціями, до
компетенції яких входить вирішення проблем дітей, які залишилися без піклування
батьків; передбачає координацію та об’єднання зусиль різних спеціалістів та
організацій, які здатні захистити права дитини, встановити її статус, допомогти
у вирішенні актуальних проблем.
Підготовка майбутніх соціальних педагогів до реалізації посередницької
функції сприяє формуванню вмінь виконувати координаційну та об’єднувальну роль
у розв’язанні правових питань та нагальних проблем дітей-сиріт та дітей,
позбавлених батьківського піклування; розвитку комунікативних здібностей,
володіння технікою міжособистісного спілкування.
Діагностично-прогностична. Передбачає вивчення індивідуальних особливостей
і можливостей дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, їх
позитивних потенцій щодо самореалізації; вивчення особливостей найближчого
соціального середовища; з’ясування індивідуальних відхилень у соціальному
розвитку й зумовлених цим соціальних проблем; створення соціально-педагогічної
характеристики особистості; визначення потреб конкретної особистості; вивчення
становища та станів у різних виховних середовищах і ситуаціях, відносин у
сім’ї, школі, з дітьми в різних групах, індивідуальних можливостей та потенцій
виховного середовища.
Ця функція виконує змістовно-цільові (стратегічні) й
організаційно-методичні (тактичні) завдання; полягає у прогнозуванні соціальним
педагогом розвитку подій, процесів, які відбуваються в групі дітей-сиріт та
дітей, позбавлених батьківського піклування, суспільстві, та виробленні певної
моделі соціальної поведінки. Реалізація її зумовлює визначення пріоритетів у
напрямах, формах, методах, технологіях соціальної роботи та вибір серед них
найбільш результативних.
Підготовка майбутніх соціальних педагогів до реалізації
діагностично-прогностичної функції у роботі з дітьми-сиротами та дітьми,
позбавленими батьківського піклування, має бути спрямована на глибоке усвідомлення
соціального розвитку особистості; вироблення адекватної до проблеми дітей-сиріт
соціально-педагогічної технології; визначення умов її реалізації; формування
вмінь вивчення взаємовідносин дитини з представниками різних соціальних
інститутів; проектування майбутньої професійної діяльності; визначення мети
професійної діяльності, завдань для її реалізації, спрямованості професійного й
особистісного розвитку.
Організаційно-комунікативна. Характеризує соціально-педагогічну діяльність
з погляду соціального менеджменту, що полягає в структуруванні, плануванні,
розподілі видів професійної діяльності й координації роботи з різними
соціальними інститутами та представниками споріднених професій; передбачає
організацію різноманітної діяльності, вплив на зміст дозвілля, допомогу в
працевлаштуванні, професійній орієнтації й адаптації, координаційну діяльність
підліткових та молодіжних об’єднань, організаторську роботу у взаємозв’язку
клієнта з медичними, освітніми, культурними, спортивними, правовими закладами,
товариствами і благодійними організаціями.
Підготовка майбутніх соціальних педагогів до реалізації
організаційно-комунікативної функції у роботі з дітьми-сиротами та дітьми,
позбавленими батьківського піклування, сприяє формуванню в майбутніх
соціальних педагогів особистісних комунікативних та організаторських якостей та
їх успішній реалізації в майбутній професійній діяльності, оскільки комунікація
є основним засобом здійснення професійної діяльності соціального педагога.
Соціально-педагогічна. Передбачає використання виховного потенціалу
мікросередовища, можливостей самої особистості як активного суб’єкта виховного
процесу, сприяє виявленню інтересів і потреб окремих соціальних груп, окремих
людей щодо різних видів діяльності (спортивної, освітньо-дозвіллєвої,
прикладної тощо); залучення до роботи різних установ, організацій, творчих
спілок, фахівців.
Підготовка майбутніх соціальних педагогів до реалізації
соціально-педагогічної функції під час роботи з дітьми-сиротами та дітьми,
позбавленими батьківського піклування, сприяє формуванню організаторських,
діагностичних умінь, толерантності, емпатії, доброзичливості – основи
професійної компетентності соціального педагога.
Соціально-терапевтична. Спрямована на своєчасне подолання кризових
ситуацій та проблем неповнолітніх на основі самоусвідомлення особистістю
ставлення до себе, оточуючих, навколишнього середовища. Сприяє формуванню в
майбутніх соціальних педагогів терпимості, емпатії, відповідальності за долі
інших людей і небайдужості до них.
Корекційно-реабілітаційна. Полягає в роботі, спрямованій на зміну та
вдосконалення особистісних, фізичних якостей клієнта, особливостей його
життєдіяльності та створення умов для розвитку потенційних можливостей осіб з
функціональними обмеженнями, активне залучення їх до участі в суспільному
житті. У роботі з дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківського
піклування, цей вид діяльності реалізується через зміну та вдосконалення
особистісних якостей дитини, особливостей умов її життєдіяльності, діяльність з
корекції соціального розвитку та виховання дітей-сиріт з відновлення
індивідуальних можливостей людини до розвитку, виховання, що вимагає від
соціального педагога постійного особистісного й професійного зростання, оволодіння
новими знаннями, сучасними технологіями професійної роботи.
Реалізація вищезазначених професійних функцій дозволяє вирішувати безліч
складних завдань у роботі з дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими
батьківського піклування. Отже, функції соціального педагога складні та
багатопланові. Вони залежать від тієї ролі, яку виконує фахівець у процесі
діяльності з дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківського піклування.
2.В арсеналі роботи соціального педагога дослідники виділяють технології
власне соціальної роботи: соціальну діагностику, соціальну адаптацію,
соціальну профілактику, соціальний контроль, соціальну опіку (патронат),
соціальну реабілітацію, соціальне забезпечення, соціальну терапію, соціальне
консультування.
Соціальна діагностика – комплексний процес дослідження соціальних явищ з
метою виявлення і вивчення причинно-наслідкових зв’язків і відносин, які
характеризують їх стан і тенденції подальшого розвитку. Соціальна діагностика
передбачає аналіз соціальної проблеми шляхом поділу її на окремі елементи,
згідно з якими здійснюється дослідження.
Соціальна адаптація – система методів і прийомів, метою яких є здійснення
соціальної підтримки людей у процесі їх соціалізації чи пристосування до нових
соціальних умов.
Соціальна профілактика – сукупність державних, суспільних,
соціально-медичних і організаційно-виховних заходів, які спрямовані на
попередження, усунення чи нейтралізацію основних причин і умов, які викликають
різноманітні соціальні відхилення негативного характеру та інші соціально
небезпечні прояви у поведінці.
Соціальний контроль – механізм, за допомогою якого реалізується сукупність
процесів соціально-економічного, адміністративно-правового і
організаційно-виховного характеру в соціальній системі.
Соціальна опіка (патронат) – особлива форма державного захисту прав
особистості, майна недієздатних та інших громадян у випадках, передбачених
законом.
Соціальна реабілітація – процес, спрямований на відновлення здатності
людини до життєдіяльності в соціальному середовищі.
Соціальне забезпечення – система надання різноманітних соціальних послуг у
рамках державної системи матеріального забезпечення та обслуговування людей
похилого віку і непрацездатних громадян, сімей з дітьми, а також осіб, які
потребують соціальної допомоги.
Соціальна терапія – цілеспрямований процес практичних дій державних
структур, суспільних і громадських організацій і об’єднань, у тому числі і
релігійних, спрямованих на конкретні форми виявлення соціальних відносин чи
соціальних дій.
Соціальне консультування – технологія надання соціальної допомоги шляхом
цілеспрямованого інформаційного впливу на людину чи малу групу з приводу їх
соціалізації.
3. Юридичне визначення категорій «діти-сироти» і «діти, позбавлені
батьківського піклування», подано в Законі України «Про охорону дитинства»:
«Дитина-сирота – дитина, у якої померли чи загинули батьки; діти, позбавлені
батьківського піклування, – це діти, батьки яких: позбавлені батьківських прав;
дітей відібрано без позбавлення батьків батьківських прав; визнані відсутніми
безвісти; визнані недієздатними; оголошені померлими; відбувають покарання в
місцях позбавлення волі; перебувають під вартою на час слідства; розшукуються
органами внутрішніх справ через ухиляння від сплати аліментів; відсутність відомостей
про їхнє місцезнаходження; через тривалу хворобу не мають змогу виконувати
батьківські обов’язки; підкинуті діти; батьки яких невідомі; безпритульні
діти».
Дитина-сирота – дитина, що тимчасово або постійно перебуває поза сімейним
оточенням унаслідок втрати батьків або яка не може з певних причин чи з власних
інтересів залишатися в сімейному оточенні й потребує захисту та допомоги з
боку держави.
Дітьми, позбавленими батьківського піклування, вважаються діти, чиї батьки
у судовому порядку позбавлені батьківських прав, або діти, вилучені із сім’ї
без позбавлення їхніх батьків батьківських прав.
Інше тлумачення наводиться в Законі України «Про основи соціального захисту
бездомних громадян і безпритульних дітей». Діти, позбавлені батьківського
піклування, – діти, які залишилися без піклування батьків у зв’язку з
позбавленням їх батьківських прав, відібранням у батьків без позбавлення
батьківських прав, визнанням батьків безвісно відсутніми або недієздатними,
оголошенням їх померлими, відбуванням батьками покарання в місцях позбавлення
волі та перебуванням їх під вартою на час слідства, розшуком їх органами
внутрішніх справ, пов’язаним з ухиленням від сплати аліментів та відсутністю
відомостей про їх місцезнаходження, тривалою хворобою батьків, що перешкоджає
їм виконувати свої батьківські обов’язки, а також підкинуті діти, діти, батьки
яких невідомі, діти, від яких відмовилися батьки, та безпритульні діти.
Соціальна сирота – це дитина, яка має біологічних батьків, але вони з
якихось причин не займаються вихованням дитини і не піклуються про неї. У цьому
випадку турботу про дітей бере на себе суспільство і держава. Це і діти,
батьки яких юридично не позбавлені батьківських прав, але фактично не
піклуються про своїх дітей.
Отже, до категорії дітей-сиріт та дітей, які залишилися без піклування
батьків, належать діти, в яких батьки: померли; позбавлені батьківських прав;
обмежені в батьківських правах; визнані безвісти відсутніми; недієздатні
(обмежено дієздатні); відбувають покарання у виправних колоніях; звинувачуються
у злочинах та перебувають під охороною; ухиляються від виховання дітей.
Комментариев нет:
Отправить комментарий